dimarts, 27 de març del 2012

EDUCACIÓ I CREATIVITAT. ROUSSEAU I KEN ROBINSON


La educación nos viene de la naturaleza, de los hombres o de las cosas. El desenvolvimiento interno de nuestras facultades y de nuestros órganos es la educación de la naturaleza; el uso que aprendemos a hacer de este desenvolvimiento o desarrollo por medio de sus enseñanzas, es la educación humana, y la adquirida por nuestra propia experiencia sobre los objetos que nos afectan, es la educación de las cosas.
Jean- Jacques Rousseau, Emili, fragment


Jean Jacques Rousseau (1712-1778) la base de l'educació consisteix en educar les aptituds naturals d'una persona. Si, per exemple, una persona, és bona tocant un instrument, ballant o cuinant, no hi ha d'haver cap mal en què el sistema educatiu potencii aquestes aptituds. El que succeeix és que sovint el sistema educatiu, en lloc d'educar en valors, en la llibertat i en l'igualtat, educa massa intel.lectualment. D'aquí que Rousseau sigui crític amb el concepte de la raó il.lustrada. És conscient des del principi que el progrés intel.lectual i científic no ens donarà, per sí sol, la felicitat.
L'educació sovint en lloc de potenciar la creativitat i les aptituds naturals, potencia només la part intel,ectual de la raó i s'oblida de la part corporal, de la part sentimental i de la part afectiva. I l' educació per Rousseau és sobretot educació sentimental.

I sobre aquest punt reflexiona precisament Ken Robinson (1950). ës un fet que totes les persones tenim aptituds, comportaments, caràcters i capacitats naturals. I potenciar-les és potenciar la creativitat. De fet, la base de la seva crítica al sistema educatiu s'encamina cap a l'estigmatització de l'error. Tal i com s'entenen els sistemes educatius a occident, el que es penalitzen els errors. Quan, de fet, la base de la creativitat consisteix en permeter-mos aquest luxe. I planteja la seva conferència des d'aquest punt de vista: Per què els sistemes educatius actuals, basats en què tothom tingui èxit, sigui competitiu i tingui una exitosa carrera universitària, es basen en la repressió de les aptituds naturals dels nens i en l'estigmatització de l'error.

Vos deix el link de la conferència. És prou interessant. És en anglès, però es pot subtitular en catlà i castellà: 

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html 


El títol és: Ken Robinson diu que les escoles maten la creativitat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada