Thomas Hobbes
(1588-1679)
|
John Locke
(1632-1704)
|
J. J. Rousseau
(1712-1778)
|
|
Estat de naturalesa
|
L'home és dolent per l'home. Homo homini lupus.
De cive; Leviatà |
Existeixen una sèrie de drets per naturalesa: vida, llibertat i propietat privada. Context de la Gloriosa revolució, 1688.
|
-L'home és bo per naturalesa. Instints de pietat. Context de la Illustració. Voltaire i Montesquieu
|
Dret a la propietat
|
És convencional. Fruit del mer acord entre els éssers humans.
|
La propietat privada és un dret natural que la societat civil ha de protegir a través del pacte entre governants i governats
|
La societat corromp l'home a través de la propietat privada. La societat imposa aquest dret fomentant els instints egoistes.
|
Valoració propietat
privada
|
La propietat privada és bona perquè ajuda a mantenir un l'ordre en el sí de la societat.
|
La propietat privada és un dret que s'ha de protegir.
Tractat del govern civil |
La propietat privada corromp l'home. Crítica el concepte de raó il,lustrada-
|
Contracte social
|
Els ciutadans cedeixen el monopoli de la violència a canvi d'obtenir seguretat. L'estat els garanteix la vida i la possessió dels seus béns.
|
Els drets naturals no estan garantits per se. Cal fundar un govern i una societat civil que es dediqui a protegir-los.
|
Idea de voluntat general.
El contracte social. Hi ha d'haver una plena correspondència entre els interessos particulars i col.lectius |
Llibertat i pacte
|
La llibertat comporta la destrucció de la societat. Idea d'un estat que garanteixi la seguretat dels individuus.
Necessitat d'imposar ordre a través d'un govern fort. Monarquia absoluta. Context de la Guerra civil anglesa |
La llibertat natural és un dret essencial. Monarquia parlamentària. Incipient separació de poders. El poble cedeix la soberania al govern, així com el monopoli de la violència
|
Llibertat: capacitat d'imposar-se una llei i complir-la. Obediència. El pacte no és una mera suma de voluntats o el simple exercici del sufragi
|
Legitimació del
govern
|
No hi ha cap rebel.lió justificada. Sempre és millor l'ordre, encara que aquest sigui abusiu, que qualsevol tipus de desordre.
|
La rebel.lió està justificada si el govern no és cenyeix al contracte social. La sobirania torna al poble si el pacte s'incompleix
|
Figura del legislador. El pacte és revocable si el governant abusa del poder. Però el legislador pot governar en nom del poble
|
Bloc de Filosofia dedicat a alumnes d'entre 16 i 20 anys. Pretén fomentar l'interès per la filosofia, en un pla divulgatiu, així com també l'autonomia personal, la llibertat de pensament, l'esperit crític i la creativitat.
dijous, 12 de gener del 2012
LA FILOSOFIA POLÍTICA A L'EDAT MODERNA. NATURALESA I SOCIETAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada