GRÈCIA
|
Protàgores d’Abdera (490aC)
|
Gòrgies
de Leontini (480-
|
Sòcrates (470-399)
|
Plató (427-347)
|
CONTEXT
|
Atenes
democràcia
Guerres mèdiques
|
Atenes
Democràcia
Guerres mèdiques
|
Atenes
Crisi democràcia
Guerra del peloponès. Comdemnat a
mort.
|
Atenes
Crisi democràcia
Guerra del peloponès
|
FONTS
|
Fragmentàries
Diàlegs platònics
Discurs
de la veritat.
|
Fragmentàries
Diàlegs platònics
Elogi d’Helena
|
Els núvols. Aristòfanes.
Diàlegs socràtics de Plató
|
Diàlegs platònics
Aristòtil
|
MÈTODE
|
Erística i retòrica
|
Erística i retòrica
|
Ironia i maièutica, dialèctica
|
Dialèctica. Diàleg com a eina per
cercar la veritat.
|
REALITAT
|
Fenomenisme
No hi ha lleis de la natura (Physis) tot
és convencional (nomos)
|
Nihilisme ontològic (res és).
|
Hi ha lleis absolutes i es poden
conèixer (polèmica Physis/nomos).
|
Dualisme: món sensible, món
intel.ligible
Mite de la Caverna. república
|
CONEIXEMENT
|
La veritat absoluta no existeix
Veritat= utilitat
Totes les opinions són igual de vertaderes.
|
Si fos no es podria conèixer (nihilisme
epistemològic); si es pogués conèixer no es podria enunciar (nihilismo ling.)
|
Intel.lectualisme moral. La veritat
absoluta existeix i es pot conèixer
|
La veritat es troba al món de les
idees (episteme); Món sensible (doxa). Aprendre és recordar. Menó. Símil línia.
República
|
ANTROPOLOGIA
|
Relativisme. L’home és la mesura de
totes les coses.
|
Relativisme radical. Tot és aparent.
|
Idea del daimon socràtic. Veu de la
consciència. Idea de l’ànima humana
|
Dualisme cos-ànima. Fedó
Tripartició de l’ànima. Mite del
carro alat
|
ÈTICA
|
Relativisme. Totes les idees morals són defensables. Depèn del lloc i del
moment
|
Relativisme radical.
|
Hi ha una sèrie de valors morals
absoluts: prudència, bé, justícia, pietat i cal trobar-los en el nostre
interior.
|
Món de les idees. Idees de bé, justícia.
La moral no és relativa.
|
POLÍTICA
|
Convencionalisme. Les lleis són fruit
de l’acord entre els homes. Cada ciutat les té diferents
|
Convencionalisme radical.
|
Hi ha una sèrie de lleis vàlides
per la ciutat. Crític amb la democràcia
|
Model de polis. Lleis absolutes (Physis).
Tripartició de classes. Polis ideal.
|
POSTERIORITAT
|
Hume. Emotivisme moral.
Utilitarisme. Mill i Bentham.
|
Descartes. Racionalisme.
|
Tomas Moro. Utopia. Descartes racionalisme.
|
Bloc de Filosofia dedicat a alumnes d'entre 16 i 20 anys. Pretén fomentar l'interès per la filosofia, en un pla divulgatiu, així com també l'autonomia personal, la llibertat de pensament, l'esperit crític i la creativitat.
diumenge, 22 de gener del 2012
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada