- ELS
PRESOCRÀTICS I- MILESIS I PARMÈNIDES
TALES
|
ANAXÍMENES
|
ANAXIMANDRE
|
PARMÈNIDES
|
|
KOSMOS
Com és el món?
|
- Arjé:aigua
(element natural)
- Tensió unitat/pluralitat
- Pluralitat d’individuus
a la natura.
-Recerca de regularitats / lleis (Nomos) a
la natura.
|
- Arjé: Aire
(element natural).
- Tensió unitat /
pluralitat
- Pluralitat d’individuus
a la natura.
- Recerca de
regularitats / lleis (Nomos) a la natura.
|
Arjé: Apeiron (element abstracte).
- Tensió
unitat / pluralitat
- Pluralitat
d’individuus a la natura.
- Recerca de
regularitats / lleis (Nomos) a la natura.
|
- El que és, és
i el que no és, no és.
- Ésser:
etern, ingenerat, únic, inamovible, sense fi, continuu vencer.
-Visió de la
realitat estàtica.
|
RAÓ / SENTITS
(Com coneixem?
|
- Observació (theoría)
de la physis.
- LOGOS: Explicació
de la natura.
- Sentits
vàlids sota guia de la raó (supòsit).
|
- Observació (theoría)
de la Physis.
- LOGOS:
explicació de la natura.
- Sentits vàlids
sota guia de la raó (supòsit)
|
Observació (theoría)
de la Physis.
- LOGOS:
explicació de la natura.
- Sentits
vàlids sota guia de la raó (supòsit)
|
-Els sentits
ens enganyen (aparença de moviment).
-LOGOS:
recerca de l’essència de les coses. Recerca de definicions.
Visió analítica.
|
CANVI / MOVIMENT
Existeix el canvi?
|
- El canvi és
real. Pas de l’unitat primigènia a la diversitat d’individuus de la natura.
|
El canvi és real.
Pas de l’unitat primigènia a la diversitat d’individuus de la natura.
|
El canvi és
real. Pas de l’unitat primigènia a la diversitat d’individuus de la natura.
|
El canvi hauria de ser el pas de l’ésser al no-ésser
i això no és possible. Crítica als milesis no expliquen el pas unitat
/pluralitat.
|
ANTROPOLOGIA
|
||||
ÈTICA
|
||||
POLÍTICA
|
||||
CRONOLOGIA / GEOGRAFIA /
OBRES
|
S. VI a. C. (585).
Milet.
Conservació de l’obra
fragmentària.
|
S. VI aC.
Milet
Conservació de l’obra
fragmentària
|
S. VI aC.
Milet
Conservació
de l’obra fragmentària
|
S. VI-V. Neix vers el 530.
Obra. Sobre la naturalesa
|
Hola!!!! Aquí vos deix es primer quadre comparatiu. En general, crec que vos pot ser d'ajuda, sobretot a l'hora d'estudiar d'una forma, si fa no fa sistemàtica. Podeu posar comentaris si teniu algun dubte respecte del quadre, i així jo ho podria contestar d'una forma més directa. També em podeu enviar un correu, i si preferiu fer-ho per Skype, me posau un missatget i acordam una hora de connexió. El missatge el podeu deixar al mateix Skype. Record que el quadre és una feina de síntesi fruit de l'estudi que fareu. En principi es feina vostra, però, a tall d'exemple, i per tenir un model, els dels presocràtics els faré jo.
Una salutació a tots!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada