La filosofia, observació i reflexió racional sobre com és la realitat, comença a la costa Jònia (mar Egeu) de Turquía. Concretament, a les Colònies, ciutats fundades per persones procedents d'altres ciutats, com Milet i Efes que al s. VI a. C. limitaven amb L'Imperi Persa, que les va destruir en el decurs de les Guerres Mèdiques.
En aquest mapa podeu situar perfectament les ciutats gregues de la costa jònia. Milet i Efes eren les més importants.
La primera i segona fotografies pertanyen a la ciutat de Milet. La tercera, a les runes romanes de Tarragona. No en va, es parla d'aquestes runes com el balcó del mediterrani. El comerç marítim esdevé essencial a Grècia. El pèlag, nom que Homer donava al mar, ple de perills, és també font de riquesa i de llibertat.
El comerç, intercanvi de béns, productes i mercaderies, fa que individuus de diferents pobles i cultures es posin en contacte. Però sovint, el que comença amb un pur i simple intercanvi de béns materials es converteix també en lliure intercanvi d'idees, formes de veure les coses, de pensar, tècniques de treball, formes de divertir-se, aliments, manera de vestir... Aquest intercanvi acaba afavorint l'aprenentage d'idiomes diferents.
No tot es positiu, també malalties, dolències i infeccions passen d'un lloc a l'altre. Per exemple, al s. XIV (1348) la Pesta Negra va arribar a Europa a través de les rates que anaven dins dels vaixells que venien d'Orient.
És sempre positiva l'actitud davant allò que descobrim? No sempre. Molta gent és tolerant envers les altres cultures, i pensa que s'han de respectar totes les formes de vida. Però n'hi ha que pensen que la seva cultura és superior i sempre ho serà. D'això se'n diu etnocentrisme. Tanmateix, a la vida quotidiana molta gent prejutja, parla sense tenir clar de què, és racista sense motiu algun i adopta una actitud xenòfoba. Per una banda, el comerç provoca la lliure discussió d'idees, però també comporta agressions, conflictes i violència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada